CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, February 8, 2010

SUMBANGAN WEB 2.0 DALAM PEMBANGUNAN BLOG...

Pada peringkat penggunaan, web 2.0 akan memudahkan lagi sesebuah aplikasi digunakan melalui secara talian (online). Contoh yang paling senang, di dalam penggunaan fungsi web 2.0 di dalam sesebuah blog ialah anda tidak perlu lagi menghasilkan kod-kod html atau javascript untuk meletakkan serta memindahkan sesebuah reka letak atau widget, anda hanya perlu mengheret reka letak tersebut ke mana-mana tempat di sekitar ruang kerja.

Web 2.0 akan memudahkan lagi pengubahsuaian web tanpa memerlukan kepakaran menggunakan perisian-perisian tertentu dan ianya bersifat pemindahan data secara dalam talian dan pengurusan berasaskan paparan pengguna (user interface).

Kewujudan web 2.0 telah memudahkan lagi seseorang blogawan untuk mengendalikan blog mereka tanpa perlu bersusah payah menggunakan perisian-perisian pembangun web berasingan untuk menghasilkan sesebuah reka letak. Dengan penggunaan web 2.0, aplikasi di talian dapat digunakan seolah-olah anda menggunakan aplikasi secara dalaman.

Rujukan: Buku Blog Bawa Pemikiran Anda Ketengah

KELEMAHAN WEB 2.0...

Kekurangan dari Web 2.0 adalah karena sifat terbukanya. Mungkin kita sudah menerapkan keselamatan. Namun karena kebanyakan kita menaruh data di server gratisan maka kita tidak boleh menuntut data yang hilang atau sistem down. Web 2.0 juga menjadikan pengguna sangat tergantung pada Internet sehingga jika akses Internet putus pengguna tidak mempunyai alternatif lain.

  1. Vulnerability pada protokol HTTP: validasi input, autentikasi dan session management,
  2. XSS
  3. Injection vulnerability: SQL Injection, LDAP Injection, command/process injection, DOM Injection, CSRF Cross-site Request Forgery, cross user defacement, dan lain-lain.
  4. Web services security
  5. API yang remote-accessible (misalnya Google API, RESTful Yahoo/Flickr API) menuntut mekanisme keamanan yang lebih memadai.
  6. XMLHTTPRequest yang terdapat pada mekanisme Ajax bisa dilacak dengan menggunakan tools plugins browser Firefox iaitu Firebug (https://addons.mozilla.org/firefox/1843/). Meskipun belum tentu merupakan masalah keselamatan, mungkin saja hal ini akan menuju kepada kelemahan sistem.

KELEBIHAN WEB 2.0...

-Aplikasi berbasis web dan desktop
AJAX menyediakan pengalaman user yang lebih kaya, dengan mengembangkan web-sites yang meniru aplikasi pada PC seperti pemrosesan kata, spreadsheet, presentasi slide show.

-Beberapa browser berbasis OS atau â€oeonline desktop― juga dimunculkan. Browser-browser tersebut difungsikan sebagai application platforms, bukan sebagai Operating System. Pada tahun 2005, WebEx menjadi salah satu yang banyak digunakan orang.

-Rich internet applications
Teknik aplikasi yang digunakan mulai dari Ajax, Adobe Flash, Nexaweb, OpenLaszlo dan Silverlight. Semuanya dijamin meningkatkan pengalaman user pada aplikasi berbasis browser. Teknologi-teknologi tadi memungkinkan web-page untuk meminta update konten-konten tertentu, lalu merubahnya di browser, tanpa harus me-refresh  seluruh halaman sekaligus.

-Server-side software
Pada dasarnya, aplikasi web 2.0 dibangun dari arsitektur web server yang sudah ada, tapi lebih bergantung pada software back-end (untuk proses output-nya).

-Client-side software
Fungsi ekstra yang sediakan oleh Web 2.0 tergantung dari kemampuan user untuk bekerja dengan data yang disimpan http://www.itkomputer.com - Kursus komputer Powered by Mambo Generated:9 February, 2010, 02:01 di server. Hal ini bisa lewat HTML, Javascript, Flash, Silverlight, atau Java. Metode ini memungkinkan client mengurangi kerja server dan meningkatkan responsivitas aplikasi.

-XML dan RSS
Web 2.0 ini mempunyai protokol yang terstandarisasi, yang memberikan keleluasaan bagi end-user untuk menggunakan data situs di konteks lain (seperti website lain, browser plugin, atau aplikasi desktop yang terpisah). Protokol yang memberikan keleluasaan sindikasi termasuk RSS (Really Simple Syndication – disebut juga Web Syndication), RDF, dan Atom, dimana semuanya berbasis XML.

-Protokol yang terspesialisasi
Protokol yang terspesialisasi seperti FOAF dan XFN melebarkan fungsi situs atau mengijinkan end-user untuk berinteraksi tanpa menggunakan website sentralnya.

-Web protokol
Protokol utamanya adalah: REST (Representational State Transfer) – cara mengakses dan memanipulasi data pada server menggunakan kata-kata pada HTTP seperti GET, POST, PUT dan DELETE – dan SOAP yang meliputi POSTing pesan XML dan me-request ke server .

-Teknologi seperti on-demand video, file-sharing, blogs, wiki, dan podcasting sangat popular di dunia pelajar dan pendidik. Pengguna teknologi ini harus berterima kasih pada web 2.0 yang telah memajukan lingkungan languagelearning. Negara-negara seperti Inggris, Jepang, dan India berfokus pada pengembangan teknologi ini.

Rujukan: http://www.itkomputer.com

Tuesday, February 2, 2010

BEZA WEB 2.0 DENGAN WEB 1.0...

-Dalam web 1.0, penggunjung hanya membaca artikel pada website, dalam web 2.0, penggunjung juga boleh menjadi subscriber dan contributor. Juga termasuk platform photo-sharing seperti Flickr dan video-sharing seperti YouTube, Google Video.
-Dalam web 1.0 juga selalunya tidak berapa user-friendly, Web 2.0 sites memudahkan sesiapa saja menggunakannya kerana ia merangkumi ciri-ciri WYSIWYG (what you see is what you get). Tengoklah Friendster - nak bina Friendster site begitu mudah untuk beginner!

CIRI-CIRI WEB 2.0...

1.) Mengandungi aplikasi web yang mempunyai ciri-ciri dan berfungsi seperti aplikasi pada komputer desktop. Boleh dijalankan terus melalui web browser dan tidak memerlukan install software pada PC. Contoh seperti aplikasi javascript, java applets, php dan yang sebagainya. Saya tidak akan membincangkan peringkat teknikal dalam hal ni, tapi jika anda membuka apa-apa website seperti YouTube, iTunes dan sebagainya, anda akan dapat melihat aplikasi tersebut berfungsi secara real-time.

2.) User-generated content (interactivity): Membolehkan pengunjung memberi pandangan, komen, menulis artikel dan sebagaimana seperti yang ada pada blog, forum, Friendster, MySpace, Squidoo dan sebagainya.

3.) Membolehkan pengguna berkait antara satu sama lain. Platform yang boleh digunakan termasuklah MyBlogLog, untuk blogs, atau add-a-friend seperti pada Friendster atau MySpace. Berbeza dengan link biasa, pengkaitan adalah interactive dan dalam contoh MyBlogLog, membolehkan pengguna mengisi maklumat peribadi dan melihat perkaitan atau pertalian diantara dia dan pengguna-pengguna lain.

4.) Penggunaan RSS feed dan RSS reader pada web site atau blog. Boleh memberi instant maklumat kepada pengunjung bila sesebuah laman web di kemaskini. Pengunjung tidak perlu lagi taip URL dan memeriksa sesebuah website setiap hari kalau-kalau pemilik site tersebut ada menulis artikel baru.

5.) Penggunaan skrip Open Source (OS), sama ada secara keseluruhannya atau separa-OS. Skrip pada wordpress.org, wiki, mozilla, sourceforge dan sebagainya.

6.) Penggunaan Folksonomy seperti tagging, tag clouds dan sebagainya untuk memberi kategori kepada webpage, links dan photos.

7.) User-friendly interface.

8.) Clean layout. Easy navigation. Tidak complicated.

Rujukan: http://rnd.moe.edu.my